Vår produksjonsprosess

I Nøstebarn designer og utvikler vi alle plaggene våre selv, og før du kan ta på deg et deilig Nøstebarnplagg har det vært gjennom mange steg i produksjonsprosessen vår. Helt siden jeg overtok Nøstebarn som en liten familiebedrift i Bergen i 1995, har åpenhet og nærhet til våre leverandører vært viktig for oss, og som kunde kan du være helt sikker på at alle klærne våre er utviklet med omtanke for dyr, mennesker og miljø.

- Jannecke Riisøen, Daglig Leder

Vår produksjonsprosess

I Nøstebarn designer og utvikler vi alle plaggene våre selv, og før du kan ta på deg et deilig Nøstebarnplagg har det vært gjennom mange steg i produksjonsprosessen vår. Helt siden jeg overtok Nøstebarn som en liten familiebedrift i Bergen i 1995, har åpenhet og nærhet til våre leverandører vært viktig for oss, og som kunde kan du være helt sikker på at alle klærne våre er utviklet med omtanke for dyr, mennesker og miljø.

- Jannecke Riisøen, Daglig Leder

2. VAREUTVIKLINGSMØTER

Vi ser på farger og modeller som appellerer til ulike kunder. Målet vårt er at alle barn og voksne skal få gleden av å gå med ubehandlet ull. Vi kontrollerer at klærne er gode og behagelige å bevege seg i, barneklær skal kunne vokses i, og vi jobber med å gi klærne et godt design til både store og små.

4. LEVERANDØRER

Våre produsenter og leverandører er små, og vi arbeider tett sammen. Alt garn og alle klærne våre er produsert i Europa. Vi kommuniserer med leverandørene både via møter og mail. For oss er det viktig at leverandørene kan levere etter Nøstebarns verdier, blant annet at fargene kun har trygge fargestoffer.

6. BESTILLING

Siden vi har så strenge krav til både råvarer og produksjon må vi bestille varene tidlig. Det er ikke lett å vite hva kundene vil like om halvannet år! Salgsstatistikker fra tidligere år kombineres med våre tanker om hvordan vi tror nye farger og modeller treffer kundene våre.

8. FOTOGRAFERING

Når nyhetene er inne, betyr det tid for fotografering. Hos oss er alle barn modeller, og vi er opptatt av at bildene skal være ærlige og ekte.

10. KUNDEN

De nye plaggene blir stilt ut i butikk og lagt inn i vår nettbutikk, klare for kjøp. Vi hjelper gjerne med størrelseveiledning, informasjon om produkter, stell av klærne og det som ellers trengs. Vi håper alle kunder blir glade i sine nye Nøstebarnplagg. Vi synes det er så kjekt å se plaggene i bruk! Tagg oss gjerne i sosiale medier.

1. IDE OG INSPIRASJON

Vi samler alltid på tilbakemeldinger fra kunder og kollegaer om alt fra nye farger og fasonger, til forbedring av eksisterende varer. Vi besøker messer, møter leverandører, sjekker trender og henter generell inspirasjon. Vi abonnerer også på trendbøker som prøver å fortelle oss hva kunden vil like om et par år.

3. DESIGN- OG VAREUTVIKLING

Vi setter oss ved tegnebordet og arbeider frem de fargene vi mener er de nye Nøstebarn-fargene, samtidig som vi skisser på hvilke nye modeller vi ønsker oss. En viktig del av dette arbeidet er å passe på at det nye går sammen med allerede eksisterende farger og modeller. Vi sender tegninger og fargeønsker til våre leverandører og de setter i gang utviklingen av disse.

5. FARGE- OG MODELLPRØVER

Vi mottar fargeprøver og prøver på de nye modellene. Det er alltid veldig spennende å se om fargene og modellene klaffer. Om de ikke klaffer helt, må vi ta en runde til for å få akkurat den fargen eller fasongen vi ønsker. Størrelser og fasonger prøves på av våre kollegaer og små Nøstebarn vi kjenner.

7. VARELEVERING

Det er stor stas når sesongens nyheter kommer inn og vi oppdager de nye, fine kombinasjonene av deilige Nøstebarnplagg.

9. BUTIKKLEVERING

Varene våre selges på nett og gjennom våre butikker, uten fordyrende mellomledd. Vi har langt mindre påslag enn det som er vanlig for tekstiler. Dette fordi vi ønsker at flest mulig skal kunne kjøpe ekstra trygge og gode klær. Det koster nemlig mer å produsere på en etisk og miljøvennlig måte, fri for alle stoffer som kan være skadelige. Til gjengjeld oppfordrer vi til å kjøpe færre plagg.

LAPPETIPS

Ull blir bare mykere og bedre i bruk, men utsettes for slitasje på utsatte steder. Derfor oppfordrer vi til å lappe hull som oppstår, så kan du mangedoble levetiden til klærne. Se våre lappetips HER.

1. IDE OG INSPIRASJON

Vi samler alltid på tilbakemeldinger fra kunder og kollegaer om alt fra nye farger og fasonger, til forbedring av eksisterende varer. Vi besøker messer, møter leverandører, sjekker trender og henter generell inspirasjon. Vi abonnerer også på trendbøker som prøver å fortelle oss hva kunden vil like om et par år.

2. VAREUTVIKLINGSMØTER

Vi ser på farger og modeller som appellerer til ulike kunder. Målet vårt er at alle barn og voksne skal få gleden av å gå med ubehandlet ull. Vi kontrollerer at klærne er gode og behagelige å bevege seg i, barneklær skal kunne vokses i, og vi jobber med å gi klærne et godt design til både store og små.

3. DESIGN- OG VAREUTVIKLING

Vi setter oss ved tegnebordet og arbeider frem de fargene vi mener er de nye Nøstebarn-fargene, samtidig som vi skisser på hvilke nye modeller vi ønsker oss. En viktig del av dette arbeidet er å passe på at det nye går sammen med allerede eksisterende farger og modeller. Vi sender tegninger og fargeønsker til våre leverandører og de setter i gang utviklingen av disse.

4. LEVERANDØRER

Våre produsenter og leverandører er små, og vi arbeider tett sammen. Alt garn og alle klærne våre er produsert i Europa. Vi kommuniserer med leverandørene både via møter og mail. For oss er det viktig at leverandørene kan levere etter Nøstebarns verdier, blant annet at fargene kun har trygge fargestoffer.

5. FARGE- OG MODELLPRØVER

Vi mottar fargeprøver og prøver på de nye modellene. Det er alltid veldig spennende å se om fargene og modellene klaffer. Om de ikke klaffer helt, må vi ta en runde til for å få akkurat den fargen eller fasongen vi ønsker. Størrelser og fasonger prøves på av våre kollegaer og små Nøstebarn vi kjenner.

6. BESTILLING

Siden vi har så strenge krav til både råvarer og produksjon må vi bestille varene tidlig. Det er ikke lett å vite hva kundene vil like om halvannet år! Salgsstatistikker fra tidligere år kombineres med våre tanker om hvordan vi tror nye farger og modeller treffer kundene våre.

7. VARELEVERING

Det er stor stas når sesongens nyheter kommer inn og vi oppdager de nye, fine kombinasjonene av deilige Nøstebarnplagg.

8. FOTOGRAFERING

Når nyhetene er inne, betyr det tid for fotografering. Hos oss er alle barn modeller, og vi er opptatt av at bildene skal være ærlige og ekte.

9. BUTIKKLEVERING

Varene våre selges på nett og gjennom våre butikker, uten fordyrende mellomledd. Vi har langt mindre påslag enn det som er vanlig for tekstiler. Dette fordi vi ønsker at flest mulig skal kunne kjøpe ekstra trygge og gode klær. Det koster nemlig mer å produsere på en etisk og miljøvennlig måte, fri for alle stoffer som kan være skadelige. Til gjengjeld oppfordrer vi til å kjøpe færre plagg.

10. KUNDEN

De nye plaggene blir stilt ut i butikk og lagt inn i vår nettbutikk, klare for kjøp. Vi hjelper gjerne med størrelseveiledning, informasjon om produkter, stell av klærne og det som ellers trengs. Vi håper alle kunder blir glade i sine nye Nøstebarnplagg. Vi synes det er så kjekt å se plaggene i bruk! Tagg oss gjerne i sosiale medier.

LAPPETIPS

Ull blir bare mykere og bedre i bruk, men utsettes for slitasje på utsatte steder. Derfor oppfordrer vi til å lappe hull som oppstår, så kan du mangedoble levetiden til klærne. Se våre lappetips HER.

Les mer om:

Les mer om: